Geen steun VVD bij oproep om meer Rijksgeld

Een meerderheid van de partijen wil dat er namens de gemeente bij het nieuwe kabinet gevraagd wordt om meer Rijksgeld. De Maastrichtse VVD, M:OED en 50PLUS willen deze oproep niet ondertekenen.

Het idee voor de brief komt voort uit zorgen over ‘ravijnjaar’ 2026, wanneer er drie miljard euro minder vanuit het Rijk wordt overgemaakt aan de Nederlandse gemeenten. Met grote gevolgen voor woningbouw, criminaliteitsbestrijding, zorg voor jongeren en ouderen, klimaat en energietransitie, zo wordt gevreesd. Een oproep aan de onderhandelende partijen voor het nieuwe kabinet namens de gemeente Maastricht moet belangrijke maatschappelijke opgaven vanaf 2026 toch mogelijk blijven maken.

Unaniem
Partijen leken het met elkaar eens dat zij het een krachtig signaal vonden als de gehele gemeenteraad met één mond sprak richting het nieuwe landsbestuur. Heeft het dan nog wel zin de oproep te doen als niet de gehele raad deze ondersteunt? Stephanie Blom van indiener SP vindt van wel. "Met zo'n grote meerderheid is het nog altijd een krachtig signaal."

Motivatie tegenstem
50PLUS denkt niet dat de oproep veel oplevert. VVD motiveert: “Vereniging Nederlandse Gemeenten, ambtenaren en bestuurders zijn al lange tijd met deze lobby bezig. We vinden de motie op zo’n laat moment afdoen aan de inzet die nu al gedaan is. De lokale VVD heeft wel bij de eigen landelijke fractievoorzitter het ravijnjaar aangekaart”, aldus fractievoorzitter Guiseppe Noteborn. M:OED, dat als alle andere partijen hadden vóórgestemd, ook overstag was gegaan, besloot uiteindelijk dus niet mee te tekenen. Raadslid Martin van Rooij stelt dat er veel kostbare tijd rondom de oproep verloren gaat, terwijl “die beter besteed kan worden aan huidige problemen in eigen stad”.