"Vraagtekens bij relatie Chinese zusterstad Chengdu"

Steeds meer gemeenten en provincies besluiten tot het beƫindigen van de banden met China. Naar aanleiding van het voorgenomen besluit dat de gemeente Weert gaat nemen op 7 juni a.s., stelt nu ook de gemeenteraad Maastricht, onder aanvoering van de VVD, vragen over het behoud van de zusterrelatie met de Chinese stad Chengdu.

Sinds 2012 is Maastricht verbonden met Chengdu, maar volgens de VVD is ook hier nog maar de vraag of het iets heeft opgeleverd. Al kreeg de stad tijdens de coronacrisis wel enkele duizenden Chinese mondkapjes. Ook de fracties van PvdD, MOED, FvD, SAB, PVM, D66, PVV, PvdA, VOLT, SPM en de SP zetten vraagtekens bij de relatie. Daarmee is een ruime meerderheid van de Maastrichtse gemeenteraad kritisch.

Of de stedenband blijft bestaan, hangt af van de antwoorden van het college op de vragen: "Het blijft voor ons onduidelijk wat de Maastrichtse bevolking heeft aan deze stedenband en wat hij ons kost. We wachten de antwoorden af voordat de VVD een keus maakt of we deze band willen doorzetten of verbreken", zegt fractievoorzitter Guiseppe Noteborn.

Meer weten? Bekijk het interview met Guiseppe Noteborn via deze link: bit.ly/3UuJf0S. Lees ook het artikel in De Limburger d.d. 17 april 2023 (bijlage)

Tekst: Arthur Hubers, 1Limburg
Foto: Istock